niedziela, 28 stycznia 2018

Smaczny i zdrowy...

I mam za sobą debiut.

Hummus... jakie to pyszne!
Teraz kolej na własnoręczne dzieło.
Smacznie, zdrowo i zapałem.

Zjadłam, rozsmakowałam, to i poczytałam.
Ależ ta pyszność ma w sobie dobra:
-bogaty w błonnik pokarmowy, poprawia trawienie.
-ogromne źródło białka
-obniża cholesterol
-zawiera substancje, które chronią komórki przed czynnikami rakotwórczymi
-pomaga w utracie wagi(jest bogaty w białko, dzięki któremu długo nie czujemy głodu)
-dobra w walce z anemią

Przepisy, które czytałam są podobne, bo i humus tradycyjny, więc wszystkie "powielane" czyli przekazywane z ust do ust...
Składniki:
Ciecierzyca- cieciorka (znaczy się)
1 szklanka suchej cieciorki (niezbyt duże ziarna)
(dla pospieszalskich 1 puszka ok. 400 g ciecierzycy)

Tahini - 5 łyżek pasty sezamowej tahini(do małej porcji)
½ szklanki pasty do dużej porcji
Cytryna - 1 łyżeczka soku z cytryny.(m.p)
ok 4 łyżki soku (d.p)
Czosnek - 1... 2 ząbki
Oliwa z oliwek (do polania humusu z wierzchu)
Kumin mielony -1/2 lub 1 łyżeczka mielonego kuminu (kminu rzymskiego)
Soda oczyszczona
1 płaska łyżeczka sody oczyszczonej (do namoczenia)i 1/2 łyżeczki (do gotowania).
Sól (pieprz)
Natka pietruszki (do posypania)
Woda. według upodobań konsystencji (ja lubię pasty)


Wykonanie: 
1-      Ceciorkę przesyp do sitka ( sprawdź, czy nie ma w niej kamyczków i innych zanieczyszczeń) 
2-      Opłucz kilkakrotnie pod bieżącą wodą (do momentu, aż woda z płukania będzie już zupełnie czysta).
3-      Przełóż cieciorkę do naczynia i zalej obficie wodą. (Ilość wody musi zakrywać cieciorkę, co najmniej dwukrotnie).
4-      Dodaj jedną, pełną łyżkę sody oczyszczonej. Wymieszaj dokładnie.( Można, ale to nie jest konieczne, po kilku godzinach wymienić wodę dodając również sody. Cieciorka wchłonie większą część wody i podwoi swoją objętość). 
5-      Po upływie kilkunastu godzin(cała noc) umyj cieciorkę pod bieżącą wodą i wrzuć do garnka. Zalej wodą i dodaj pół łyżeczki sody oczyszczonej. ( Pamiętaj, NIE wolno dodawać soli! Sól sprawi, że ziarna będą twarde).
6-      Gotuj na średnim ogniu tak długo, aż ziarna będą zupełnie miękkie(w przybliżeniu ok 1,5 godziny). Zazwyczaj podczas gotowania na powierzchni wody pojawia się piana, należy ją usunąć.
7-      Można od razu przelać przez sito, ale lepiej ugotowaną cieciorkę pozostawić w wodzie do wystygnięcia i przecedzić ochłodzoną. 
8-      Cieciorkę z pozostałymi składnikami zmiksuj na gładką masę. Aby uzyskać lekką i przyjemną konsystencję, dodaj trochę wody.
9-      Następnie przełóż do pojemniczków, polej po wierzchu oliwą z oliwek i posyp posiekaną natką pietruszki.

(Oczywiście, że można użyć cieciorki z puszki, ale po co;) )

Można również poeksperymentować z innymi przyprawami.
Ja jadłam z suszonymi pomidorami pycha! 
Gotowy własnoręcznie udziergany humus można przechowywać w lodówce przez kilka dni.


Tadam!


Lepiej późno, niż wcale.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz